6 sierpnia 2021

JANUSZ JUREK

Janusz Jurek urodził się 14 października 1972 roku w Ostrowie Wielkopolskim i tam obecnie mieszka. Jest absolwentem Instytutu Artystyczno-Pedagogicznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od 1996 roku zajmuje się komercyjnie projektowaniem graficznym, fotografią, animacjami, grafiką 3D oraz szeroko pojętymi nowymi formami twórczości wizualnej. Prowadzi „NEO – Studio Grafiki Użytkowej” w Ostrowie Wielkopolskim.

Opracowane przez niego techniki zaliczane są do stylu Generative art, która polega na wykorzystaniu nowych technologii oraz programowania proceduralnego.

W odróżnieniu od klasycznego nurtu sztuk generatywnych, zawierają w sobie elementy klasycznego rysunku i malarstwa, z tą różnicą że tworzone w przestrzeni trójwymiarowej.

Pierwszym etapem podczas tworzenia tego typu grafik jest pisanie kodu, przy pomocy którego komputer generuje przestrzenne formy. Następnie, przy wykorzystaniu umiejętności rysunku i rzeźbiarstwa, artysta nadaje im kształty inspirowane ludzkim ciałem.

Jego grafiki oficjalnie promowały Ceremonię The Games Awards 2016 w Los Angeles. Jego praca  została doceniona przez firmę Adobe. Twórczość Janusza możemy podziwiać na ekranie powitalnym Adobe Photoshop CC 2018 oraz na obecnej wersji programu Adobe  Photoshop.

Eksperymenty z linią, które mocno cechują prace Janusza zdobyły uznanie środowisk branżowych

Jego ilustracje zdobią okładki książek i magazynów oraz zostały opublikowane m.in. w drugiej części albumu „The Magic of Lines: Line Illustration by Global Artists”, berlińskim Bright Diaries, nowojorskim Dekit, tokijskim Nuz-magazine oraz Axis, amerykańskim SPIRIT czy niemieckim Briggite, itd.

Grafiki były wyróżniane na wielu międzynarodowych portalach związanych ze sztuką oraz profesjonalnych serwisach graficznych, w tym Art People Gallery, Behance, Digital Art, Collosal, Celeste.

„Prawda jest taka, że ​​proces tworzenia w sztukach generatywnych jest tak wspaniały, że mam nadzieję, że przed nami jeszcze niesamowite możliwości. 

Może popracuję nad drukowaniem moich prac w 3D, aby mogły być prawdziwą rzeźbą, jeszcze nie wiem. Ale jeszcze kilka lat temu nie miałbym takiej możliwości. 

Zgadzam się z tymi, którzy twierdzą, że sztuki generatywne dzięki nowym technologiom otwierają nowy rozdział w historii sztuki i architektury. I jesteśmy częścią tego rozdziału”.

„Moje prace niekomercyjne mają charakter eksperymentalny. Poszukuję różnych sposobów samodoskonalenia, dlatego staram się łączyć dobrze znane narzędzia, których używam w codziennej (komercyjnej) pracy, aby stworzyć coś nowego i niepowtarzalnego. Używam programów takich jak Rhino + Grasshopper, Processing, generatory 3d i fraktali”. – powiedział Janusz Jurek.

zdjęcia; Janusz Jurek